00316 20988357 Rick@rvospecialist.nl
      Home » Maandelijke blog » Maart – Belasting vs Belastbaarheid vs de Sportschool. Beste trio wat je ooit krijgt, of een apart derde wiel?

      Maart – Belasting vs Belastbaarheid vs de Sportschool. Beste trio wat je ooit krijgt, of een apart derde wiel?

      door | 8 mrt, 2022 | Maandelijke blog

      Dat heb ik toch al gedaan? Waarom moet ik dit nu weer doen. Het is me allemaal te moeilijk. Ja, nee, ik heb de hele dag gewerkt, nu ben ik er te moe voor. Hoe het misschien ook overkomt, ik heb het nu niet over het invullen van de formulieren van de belastingdienst. Over deze belasting wil ik het namelijk nooit openlijk hebben. Óf het woord trio én de belastingdienst in één zin benoemen. Waarom ik deze blog hiermee begin is voor mij ook een raadsel. Gelukkig is het onderstaande stuk over belasting, belastbaarheid en de sportschool geen diepgaand raadsel, maar een overduidelijk feit. Makkelijker kunnen we het zeker maken. Nu nog leuker.

       Ik ben, zoals al eerder genoemd, een simpele man. Ik houdt ervan om dingen plat te slaan tot begrijpbare taal dit voor iedereen te begrijpen is. Om deze reden wil ik deze blog graag beginnen met een van de vele oneliners die ik maar al te graag gebruik, om deze vervolgens zo ver mogelijk plat te slaan en uit te leggen. In dit stuk zullen er veel termen voorbij komen, dus wees daarop voorbereid.

      ‘Trainen in de sportschool is nooit een belasting, het is in een gecontroleerde omgeving opbouwen van belastbaarheid.’

      Belasting
      Met belasting (in de context van fysiotherapie en training) bedoel ik de mate van zwaarte die het jouw lichaam kost om een bepaalde beweging of activiteit te ondernemen. Dit is per persoon werkelijk compleet verschillend. Ik denk dat ik dit het beste kan uitleggen met een voorbeeld. Wat namelijk voor de éne persoon een zware belasting is, hoeft dat voor de andere niet te zijn.
      Voor de éne persoon is een blok om het huis lopen al een redelijk zware belasting, zeker als deze persoon door omstandigheden een tijd niet heeft kunnen lopen. Terwijl voor een andere (tóch enigszins psychopathische) persoon het twee keer per week lopen van een halve marathon totaal geen belasting meer is op zijn of haar lichaam.

      Belastbaarheid
      Met belastbaarheid bedoel ik daadwerkelijk wat het lichaam (of een deel van het lichaam) van een persoon aankan. Belastbaarheid bepaald in theorie hoe veel belasting het lichaam op een gezonde wijze aan kan. En met ‘op een gezonde wijze’ aankunnen van een bepaald belasting bedoel ik dat dit op een later stadium géén pijn of klachten met zich mee brengt. Om in het voorbeeld van hierboven te blijven kunnen we zeggen dat de belastbaarheid van de persoon die twee keer per week een halve marathon loopt hoger is dan die van de persoon waarvoor een rondje om het huis lopen al een stevige inspanning is.

      Sportschool
      De sportschool is gewoon de sportschool. Niet méér niet minder.

      Dit is het punt waarop het spannend gaat worden. Want jouw algemene belastbaarheid wisselt voortdurend. De ene dag ben je beter belastbaar dan de andere dag. Wellicht heb je wat slechter geslapen dan dat je zelf graag had gewild. Misschien ben je in je hoofd met véél dingen tegelijk bezig die meer energie van je vragen dan dat je zelf wilt. Hierdoor kunnen bepaalde handelingen of activiteiten als een grotere belasting voelen. Dit heeft dus te maken met de wisseling van je algemene belastbaarheid.

      Naast een algemene belastbaarheid hebben we ook nog een structuur-specifieke belastbaarheid. Die ook nog eens tijdelijk kan zijn. Snappen we het nog? Mooi. Ik ga weer met een voorbeeld werken.
      Het meeste sprekende voorbeeld wat ik kan bedenken is het voorbeeld waarbij je stevig door je enkel heen bent gegaan. Beeld deze even in. Je bent gisteren stevig door je enkel gegaan en heb de hele avond met je voet omhoog op de bank gelegen en het hele seizoen van Too hot to handle gekeken. Puur omdat het kon. Vandaag wordt je wakker en wil je uit bed stappen. Nadeel? Het moment dat je op je enkel wilt gaan staan heb je pijn. Voordeel? Je bent direct, maar ook echt direct wakker. Dit is het moment waarop de belastbaarheid van je enkel overduidelijk heel laag is. Zelfs zo laag, dat het rondje om je huis heenlopen zoals het voorbeeld hierboven al aangaf, teveel is. Dit heeft niks te maken met je algemene belastbaarheid, eerder met de specifieke belastbaarheid van je enkel. Dit heeft tot gevolg dat je de komende dagen een zeer lage belastbaarheid van je enkel hebt, toch weet je ook dat je lichaam hersteld. Het irritante van een enkel, is dat de band waar je doorheen bent gezakt niet altijd voor de volle 100% hersteld. Ondanks dat deze extreem lage belastbaarheid tijdelijk is, heb je kans dat er op de lange termijn tóch een iets lagere belastbaarheid van je enkelband overblijft.

      Ik zeg héél specifiek jouw enkelband, want gelukkig is er wel iets wat je kunt doen om zowel je algemene belastbaarheid als je structuur-specifieke belastbaarheid te verhogen.

      Welkom in de sportschool.

      Trainen in de sportschool is, in welke hoedanigheid ook, altijd de goede keuze. Ondanks dat het wellicht niet altijd zo voelt. Daar heb ik zelf ook een handje van. Zelfs ik heb niet altijd zin om naar de sportschool te gaan. En heel eerlijk gezegd komt het ook voor dat als ik er eenmaal ben, ik nog steeds weinig energie, fut of zin heb. Én dat is allemaal ok. Want wat is het voordeel van de sportschool? Ik kan zelf bepalen hoe ver ik die dag wil gaan. Natuurlijk, ik train ook met een schema, alleen bepaal ik zelf wel hoe zwaar ik die dag wil gaan. Wij hebben als mensen een natuurlijk stoplicht in ons systeem. Een systeem wat ervoor zorgt dat we nooit daadwerkelijk onszelf kapot zullen maken. Een soort veiligheid systeem. Als je hoofd nee zegt, zit je lichaam pas op 30%, luidt het spreekwoord. En daar zit een grote waarheid achter. Als we ons bewust zijn van dit ‘veiligheidssysteem’, dat we bewust zijn van het feit dat we ons nooit zover zullen belasten zodat er blessures ontstaan, is het dan misschien mogelijk dat we juist kunnen trainen om blessures te voorkomen en genezen?

      Zonder twijfel ben ik daarvan overtuigd. De sportschool is namelijk een compleet andere manier van trainen dan bijvoorbeeld een training op een sportveld, daar heb je vaak te maken met een ‘contactsport’ waarin je te pas en te onpas te maken krijgt met fysiek contact met iemand anders. Later dit jaar zal ik hier dieper op in gaan. Het sporten in de sportschool is een gecontroleerde omgeving met vaste oefeningen en manieren waarop je bewegingen en oefeningen uitvoert. Zeker als je duidelijke richtlijnen, zoals een sportschema, gekregen hebt van jouw fysiotherapeut of personal trainer. De oefeningen en uitvoeringen staan er in, de zwaarte van de oefening bepaal je zelf, elke training opnieuw. Het is dus een ‘veilige’ omgeving om in te trainen. Of in andere woorden, een omgeving waarin je op een veilige manier kunt werken aan je algemene én structuur-specifieke belastbaarheid.

      Alles is afhankelijk van wat je wilt bereiken. Ben je compleet afgepeigerd na die twee trappen op je werk die je nu wel moet nemen omdat de lift stuk is? Dan kan je in de sportschool werken aan je algemene belastbaarheid. Heb je last van je onderrug na een lange dag werken? Dan betekend dit vaak dat je aan je max zit van je belastbaarheid van je onderrug. Zit je nek vast na een dag werken achter de laptop? Dan is lichaam letterlijk op zoek naar beweging. Of in het eerdergenoemde voorbeeld van jouw enkel, je kunt werken aan jouw structuur-specifieke belastbaarheid van je enkel. Wij Fysiotherapeuten en Personal Trainers zijn er voor jouw. Niet om je een derde wiel aan de wagen te laten voelen en zeker niet om je een trio te geven. Wij zijn er om je te ondersteunen met jouw belastbaarheid. Om je te helpen herstellen of verbeteren.

      Makkelijker kunnen we het zeker maken, zelfs leuker.

      Rick van Oudgaarden

      Gerelateerde artikelen

      December – Met het beste been uit bed stappen, het hele jaar door.

      December – Met het beste been uit bed stappen, het hele jaar door.

      Nee, ik ga je in dit artikel niet helpen met het vinden van de allerbeste verzekering. Nee, ik ga je ook niet helpen met het opstellen van je goede voornemens. En nee, ik ga je beslist ook niet zeggen dat je niet naar je schoonouders hoeft met kerst.
      Hetgeen wat ik wél wil doen is jou een duwtje in de goede richting geven voor aankomend jaar. Een stevige duw, wel te verstaan. Ik ben géén psycholoog, allesbehalve. Tóch ben ik als Fysiotherapeut tevens coach en vanuit deze rol schrijf ik dit, voor jou.

      lees verder
      December – Met het beste been uit bed stappen, het hele jaar door.

      Januari – Slechte voornemens

      Ik hoor je nu al gewoon. ‘Waarom begin je het jaar niet met je goede voornemens? Zoals iedereen?’
      Ssst. Kalm aan. We gaan daar ook nog komen. Alleen als je elk jaar jouw goede voornemens zou hebben volgehouden, dan zouden we niet elk jaar dezelfde hoeven te stellen en hadden we allang allemaal een miljoenenvilla op bali, een privéjet en een afgetraind lichaam gehad, toch?

      lees verder
      December – Met het beste been uit bed stappen, het hele jaar door.

      Februari – De Haat Liefde verhouding van Fysiotherapie

      LIEFDE. Zó nu heb ik in ieder geval jouw aandacht. Het is Februari dus half Nederland (In ieder geval de mannen) staan in de rij bij de ICI-paris of Douglas. Kennelijk is liefde te koop, als we kijken naar ons koopgedrag. Wát zal het lekker ruiken bij alle pakket bezorg diensten ook, met alle parfums die kapot vallen op de lopende band daar. Maar wat heeft dit te maken met Fysiotherapie? Eigenlijk helemaal niks. Het onderstaande stuk tekst wél. Dus lees verder.

      lees verder

      0 Reacties

      Verzend een reactie

      Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

      Tweet
      Share
      Share
      Pin